Nieuws

03 10 2023 - Verblijfskosten in België: fiscaal aftrekbaar bedrag opgetrokken

Verblijfskosten in België: fiscaal aftrekbaar bedrag opgetrokken
Als een werknemer kosten maken in opdracht van, of ten voordele van zijn werkgever, dan zal de werkgever die kosten in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn 'kosten eigen aan de werkgever'. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en zijn gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen, maar er bestaan uitzonderingen, zoals voor verblijfskosten.
Lees meer

30 5 2023 - Deze gegevens moeten verplicht op een factuur staan

Deze gegevens moeten verplicht op een factuur staan
Om rechtsgeldig te zijn moet een factuur aan allerlei vormelijke en inhoudelijke voorschriften voldoen. Wij lijsten ze hieronder op.
Lees meer

26 5 2023 - Financiële veiligheid inbouwen? Zo voorkomt u cashflowproblemen

Financiële veiligheid inbouwen? Zo voorkomt u cashflowproblemen
Als kmo moet u leveranciers, medewerkers en allerhande vaste en variabele kosten betalen. Daarvoor hebt u uiteraard geld nodig. Maar hoeveel werkkapitaal heeft uw bedrijf precies nodig om goed te kunnen functioneren? En hoe kunt u cashflowproblemen gericht aanpakken?
Lees meer

20 5 2023 - 5 manieren om te snoeien in uw bedrijfskosten

5 manieren om te snoeien in uw bedrijfskosten
Een economische crisis, onverwachte financiële tegenvallers, moordende concurrentie, … Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom u kosten wil besparen in uw kmo. Hieronder lijsten we enkele mogelijkheden op.
Lees meer

16 5 2023 - Hoe uw kmo beschermen tegen schokken en crisissen?

Hoe uw kmo beschermen tegen schokken en crisissen?
Elke crisis kan de crisis te veel zijn voor een kmo. Zo lijkt het toch. Wat kunt u doen om uw bedrijf te beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen zoals de oorlog in Oekraïne, terroristische aanslagen in Brussel of de wereldwijde gezondheidscrisis?
Lees meer

10 5 2023 - Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht

Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht
Naar aanleiding van de jaarlijkse belastingaangifte vermeldt de FOD Financiën op haar website de indieningstermijnen waarmee u dit jaar rekening moet houden.
Lees meer

02 5 2023 - Telewerk voor grensarbeiders: nieuwe socialezekerheidsregels vanaf 1 juli 2023

Telewerk voor grensarbeiders: nieuwe socialezekerheidsregels vanaf 1 juli 2023
Als gevolg van de coronacrisis hebben vele bedrijven structureel thuiswerk ingevoerd. Deze werkvorm biedt u en uw werknemers tal van opportuniteiten. Maar wat als ‘thuis’ voor uw werknemer een ander land is dan waar u als werkgever bent gevestigd? Vanaf 1 juli 2023 komt er een kaderakkoord met nieuwe socialezekerheidsregels, waardoor in het kader van telewerk het socialezekerheidsstelsel van de werkstaat behouden wordt.
Lees meer

20 4 2023 - Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023

Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023
Op 15 februari 2023 verscheen in het Belgisch Staatsblad een nieuwe lijst van forfaitaire dagvergoedingen voor buitenlandse dienstreizen. Deze nieuwe dagvergoedingen kunt u belastingvrij betalen aan uw werknemers voor de kosten die ze maken tijdens een buitenlandse dienstreis. Het is de eerste maal in vijf jaar tijd dat deze bedragen aangepast worden.
Lees meer

18 4 2023 - Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt!

Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt!
Als gevolg van de nieuwe vennootschapswetgeving, die in 2019 van kracht werd, moeten alle bestaande vennootschappen vóór 1 januari 2024 hun statuten aanpassen. Deze verplichting zorgt bij heel wat ondernemers voor de nodige wrevel, omdat dit voor extra kosten zorgt. Toch kunt u deze maatregel als een opportuniteit – en dus waardevolle investering – bekijken…
Lees meer

08 4 2023 - Een digitale administratie: voordelen en aanpak

Een digitale administratie: voordelen en aanpak
Bedrijven zijn vandaag de dag meer dan ooit bereikbaar, via allerlei kanalen. Digitalisering kan de druk op de administratie verlichten. We focussen op drie fronten: het digitale archief, digitaal klantenbeheer en de digitale boekhouding.
Lees meer